);

Recensie: Het Dikke Kriebelbeestjes Boek + winactie

Yes, ik mocht samen met mijn meiden ‘Het dikke kriebelbeestjes boek’ van Marianne Busser en Ron Schröder reviewen! De tekeningen van Ivan en Ilia maken het helemaal een feestje om dit prachtige en uitgebreide boek door te bladeren. De titel verraadt al waar het over gaat: kriebelbeestjes, oftewel: insecten! Met behulp van dit boek doken we dan ook moeiteloos de wondere wereld van deze kleine diertjes in. Want dat is het écht hoor! We vielen van de ene verwondering in de andere. Leuke en aansprekende gedichtjes, worden afgewisseld met informatieve tekstballonnetjes.

Let op: deze recensie bevat een winactie!

Vooral mijn dochter van vier vond het Dikke Kriebelbeestjes Boek geweldig!

Dit boek had vooral aansluiting bij mijn middelste dametje van vier jaar. Zij is dol op alles wat krioelt en kan zich hele dagen vermaken met haar bekertje met vergrootglas en allerlei beestjes zoeken. Zorgzaam en secuur stopt ze er dan ook nog wat blaadjes in, zodat het de beestjes aan niets ontbreekt. Het eerste gedichtje in het boek leek wel meteen over mijn dochter te gaan! Die omschrijft precies bovenstaande. Of tenminste, die vertelt dat je voor nieuwe dieren niet ver hoeft te reizen en dat je deze ook gewoon in je eigen tuin en huis kunt vinden. Dat heeft mijn dochter inderdaad allang ontdekt!

Sommige diertjes hebben best gekke namen

Dit boek was voor haar voor een groot deel een feest der herkenning, want veel diertjes had ze al eens in haar bekertje gehad. Leuk om bij die bekende diertjes nog wat informatieve weetjes te lezen. We hebben ook gelachen om de gekke namen die sommige beestjes hebben. Te denken aan ‘De Strontvlieg’ en ‘De Mestkever’. Titels die naadloos aansluiten op die hardnekkige poepfase die eeuwig voort lijkt te duren! We kwamen ook de ‘Mierenleeuw’ tegen en ja, dan schrik je wel even. Wij dachten altijd dat er in Nederland geen Leeuwen voorkwamen. Nou, mooi wél dus! Alleen ging het hier niet om dat grote, gevaarlijke roofdier die andere dieren met huid- en haar opeet. Nee, het ging hier om een veel kleiner diertje dat zich graag blijkt te verstoppen in zogenaamde ‘zandtrechters’ in de grond en daar geduldig zijn prooitjes opwacht. Als er dan een weerloos miertje voorbij marcheert, dan is deze de klos!

lezen uit het Dikke Kriebelbeestjes boek

Ken je deze beestjes ook?

Slakken, Mieren en Muggen staan erin. Maar ook meer onbekende dieren zoals een Gaasvlieg, een Duizendpoot, een Kameleonspin en een Metselbij. Of wat dacht je van de Houtworm en van de Glimworm? Ja, ook deze dieren hebben een plekje in dit heerlijke boek! Soms krijg je de kriebels hoor, want sommige beestjes zien er best wat opmerkelijk uit. Oh en we hebben ook een ‘Bombardeerkever’! Een heel bijzonder diertje, want hij schijnt de enige op de wereld te zijn die in staat is om zich te verdedigen middels een zogeheten ontploffing uit zijn achterste. Met dit kevertje kun je dus maar beter vriendjes blijven.

Het Dikke Kriebelbeestjes Boek is zeker een aanrader!

Dit boek is echt een aanvulling op onze boeken. Een geweldig boek om je samen met je kinderen lekker in te verliezen. Veel diertjes kwamen ons bekend voor en dachten we wel te kennen, vaak bleek dit toch niet waar te zijn! Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat een Duizendpoot kon steken en dat een Langpootmug makkelijk een pootje los kan laten wanneer ze door een vijand worden vastgepakt. Oh en dat vliegensvlugge Zilvervisje? Die zijn volkomen ongevaarlijk en eten huismijten, die wél schadelijk zijn. Ja, mijn meiden en ik zijn heel enthousiast over dit leuke boek!

Psst….had je eigenlijk nog geen genoeg van deze kriebelbeestjes en wil je nog veel meer lezen en te weten komen over andere dieren of over poep in alle varianten? Dan ben je een geluksbips, want er is nog een hele serie waar je je hart aan op kunt halen!

Het Dikke Dieren Boek
De Poepfabriek
De Keutelkampioen
De Sproeipoeper
De Drollendraaier

Recensie Kriebelbeestjes boek Over het Dikke Kriebelbeestjes Boek

Het boek koop je bij de boekhandel en bij Bol.com voor 14,99. Het is uitgegeven door Uitgeverij Moon onder isbn: 9789048848508. Het heeft maar liefst 128 pagina’s vol met insecten-weetjes. Een prachtig boek voor kleuters!

Een exemplaar van Het Dikke Kriebelbeestjes Boek winnen?

We mogen 1 exemplaar van dit mooie boek weggeven. Wat je daarvoor moet doen?

Op vrijdag 17 mei maken we de winnaar bekend.

DE WINNAAR IS BEKEND!

Gefeliciteerd Carina van Belzen-Wisse. Stuur je even een mail naar info@website4mama.nl met je adresgegevens?

Meer blogs van Judith:

Over volwassen worden enzo...

Over volwassen worden enzo...

Terwijl de ene 90’s hit na de andere de boxen uit knalt, zit onze oudste dame ongeïnteresseerd en onderuitgezakt op de achterbank in onze…

Het moederschap is niet een grote roze wolk

Het moederschap is niet een grote…

Moeder zijn is natuurlijk het grootste voorrecht in het leven. Niets mooiers dan je kroost op zien groeien tot mooie, evenwichtige mensen.…

Eropuit in Volendam en Marken met kinderen

Eropuit in Volendam en Marken met…

Wij mochten onlangs op ontdekkingstocht door Volendam. Dit deden we met een geweldige speurtocht voor kinderen die ons met verhaalvontuur.nl…

Ik ben Judith: mama van drie meiden: 2012, 2014 en 2016. Passies: Schrijven/ fotograferen. Liefhebber van: Humor, Sarcasme, Lekker eten, Gezelligheid, Alleen zijn, Samen zijn, Zon, George Michael en nog zoveel meer! Guilty pleasure: Redbull. Quote: ‘Loslaten is de moeilijkste vorm van liefde’. Ik schrijf: vaak met een knipoog, soms rauw en intens, bijna altijd met een vleugje humor .

Biografie in een notendop: Ik heb een roerige jeugd genoten en ben mijn moeder op 26 jarige leeftijd aan zelfdoding verloren. Ik kom haar nog regelmatig tegen nu ik zelf moeder ben. Zij en haar omstandigheden zijn regelmatig onderwerp van mijn schrijven. Maar ik haal mijn inspiratie ook veelvuldig uit mijn drie meiden en andere allerhande verwonderingen.