);

Prachtig en dichtbij: Elzas - Noordelijke Vogezen

Omdat we weer in het dure hoogseizoen op vakantie moesten, hadden we in november al de 3 bestemmingen geboekt om nog van zo veel mogelijk vroegboekkortingen en keuze te profiteren. Deze week gaat dit keer naar de Elzas en Noordelijke Vogezen.

Toen Covid-19 uitbrak vervloog lange tijd mijn hoop dat we de 3 plekken daadwerkelijk konden bezoeken maar begin juni kantelde dat en uiteindelijk bleek dat we naar alle drie de gebieden konden gaan. Groot voordeel was namelijk dat ze op maximaal 4 uur rijden van huis te bereiken waren, met overal een grote stad in de buurt (met een ziekenhuis mocht dat ineens nodig zijn) en dat we telkens eigen accommodatie hadden met eigen sanitair. Over onze week in Saarburg heb je al kunnen lezen, over onze laatste vakantieweek aan de Edersee volgt ook nog een blog.

Covid-19, de camping & de omgeving

Van de camping in Frankrijk waar we zaten kregen we vlak voor vertrek een aangetekende brief waarin ze aangaven dat in verband met de financiële situatie door Corona, er deze zomer geen animatie, geen opblaasspringkussen, geen buitenzwembad en geen bar/restaurant zou zijn. Omdat we toch met name natuur-uitstapjes wilden doen (boswandelingen, kastelen bezoeken, etc.) en er in het dorpje vlakbij een openbaar buitenzwembad was, besloten we gewoon te gaan.

De camping was leger dan waarschijnlijk gebruikelijk was en inderdaad, er was niets te doen, behalve een klein binnenzwembad wat wel geopend was in de middagen en een paar enigszins verouderde speeltoestellen voor kleinere kinderen. Het is niet een ‘met passie’ gerunde camping maar wel mooi gelegen en een prima uitvalsbasis voor uitstapjes in de omgeving. Mocht je willen boeken, ze hebben zowel campingplekken als huisjes en XXL-stacaravans: Camping Oasis.

Toen wij er waren hadden we dus nog te maken met de COVID-19 beperkingen in het land waardoor een aantal attracties in de regio gesloten waren. Zoals bijvoorbeeld een ijzermijn die we wilden bezoeken. Ook restaurants zijn er niet veel die open zijn. Aan het overal dragen van mondkapjes waren we inmiddels wel gewend, we waren hiervoor een week in Saarburg, Duitsland, geweest en daar gold die regel ook.

De Elzas / Noordelijke Vogezen

Op ca. 5,5 uur rijden van Utrecht vind je de Elzas, een regio op de grens van Duitsland en Frankrijk. Een gebied waar in vroeger tijden vaak om gevochten is vanwege de strategische ligging. Je vindt er dan ook veel monumenten voor de gevallen soldaten en ter herdenking van veldslagen. Maar ook veel burchten en kastelen, in een straal rondom onze camping telde ik er al zo 15!! Niet allemaal in gerestaureerde staat maar toch. Ook Gallisch-Romeinse overblijfselen vind je veel in dit gebied, en veel dorpjes hebben vakwerk-huisjes uit de jaren 1500-1800, ook erg leuk om langs te rijden.

Waar wij waren begonnen de Vogezen, wat betekent dat je in een middelgebergte zit, met heel veel bossen en mooie valleien met schattige dorpjes. Vorig jaar waren we ook in de Vogezen maar dan aan de zuidkant, in dit blog lees je over de Zuidelijke Vogezen.

Oberbronn

Ons eigen dorpje was Oberbronn, tegen een berg gelegen en super schattig met de typische vakwerk-huisjes en kinderkopjes in de straten. En overal ooievaars, ook typisch voor de Elzas. Hier hebben we zowel door het dorpje gewandeld als een stuk de berg op door de bossen, waar je uiteindelijk ook naar een kasteel kunt wandelen. Er starten sowieso veel wandelroutes in het dorp.

Niederbronn torenOberbronn uitzichtkasteel

Niederbronn-les-Bains

Het iets grotere dorpje Niederbronn-les-Bains ligt op 5 kilometer afstand en heeft een toeristisch infocentrum. In het dorpje zijn verschillende wandelroutes van een uur uitgestippeld en het dorpje zelf is ook erg leuk om doorheen te wandelen. Er zijn fonteinen, een Romeinse opgraving van een badhuis maar je vindt er ook een buitenzwembad, flinke speeltuin, midgetgolfbaan, en de grote supermarkten. Net buiten het dorp zijn ook wandelroutes waarvan 1 langs een hoge uitkijktoren kwam, met, je raadt het, een prachtig uitzicht over het gebied.

Pretzel fabriek in Gundershoffen

Bij de toeristische info kregen we een folder mee van de Pretzel-fabriek in een dorpje vlakbij. In de fabriek kon je een kijkje nemen hoe de kleine knapperige pretzels worden gemaakt. Erg leuk om te bekijken en onze 6-jarige vond het erg interessant. Na afloop werden we getrakteerd op verschillende zakjes Pretzels en die waren zo op laugh

Kasteel Fleckenstein

Dit kasteel was een van de kastelen die open waren voor bezichtiging ondanks Covid-19 beperkingen.

Mooi gelegen op een uitzichtpunt en via een boswandeling kom je bij het kasteel aan. Het is gedeeltelijk gerestaureerd en je kunt een leuke route lopen door binnenruimtes en buiten langs uitkijkpunten. Met prachtige uitzichten. We hebben er zo’n 1,5 uur rondgewandeld. Je kan er ook langer blijven en een speciaal kinderprogramma doen van ca. 3 uur, daar betaal je dan een toeslag voor. Wij hebben dit niet gedaan maar buren op de camping wel met hun 5 kids variërend in leeftijd van 3 tot 12 en die hadden het erg leuk gevonden.

grenswandeling frankrijk duitsland

Grenswandeling vanaf Nothweiler

We moesten er iets verder voor rijden maar deze 7 kilometer lange wandeling (ca. 3 uur lopen) leek ons erg de moeite waard. Je kwam langs uitzichtpunten op kastelen, je stak een paar keer de grens over van Frankrijk en Duitsland, startte en eindigde in een leuk dorpje en je zou onderweg een ijzermijn kunnen bezoeken. Kortom, een leuke afwisseling.

Alleen bleek de ijzermijn dus gesloten zoals ik al eerder schreef. Dat was jammer maar ja, dat soort gevolgen zijn er dus als je in de Corona-tijd op vakantie gaat wink. Het bleek inderdaad een leuke wandeling te zijn, met echt wel flinke stukken de bergen op dus we hielden geregeld even een korte pauze. We werden op een van de grenspunten getrakteerd op een mooi uitzicht en de route was leuk en afwisselend door velden en bossen, dus we hebben echt wel genoten. En uiteindelijk onszelf uiteraard getrakteerd op een EisKaffee en EisSchokolade op het terras in het dorpje bij de parkeerplaats.

Nog zoveel te ontdekken dichtbij!

Ook deze week, met temperaturen ‘variërend’ van 26 tot 29 graden (mijn partner wil in de zomer niet verder naar het zuiden in verband met de hoge temperaturen maar ook hier kan het dus warm worden…) hebben we genoten van de leuke streek. Als wandel- of fietsliefhebber kun je je hier uitstekend vermaken.

En er is zoveel te ontdekken op slechts een paar uur rijden van huis, constateerden we wederom (toen we nog kind-loos waren trokken we graag naar andere werelddelen dus het was jaren geleden even schakelen voor ons om bewust iets minder spectaculair dichterbij huis te blijven).

Kortom, volgend jaar gaan we weer een ander gebied ‘in de buurt’ ontdekken, er is echt keuze genoeg waarbij je je toch écht op vakantie voelt!

Voor meer informatie over de regio die wij bezochten kijk je op Toerisme-niederbronn.nl

Meer blogs van Judith:

Je huis beveiligd met een alarmsysteem

Twee jaar geleden ben ik met mijn partner en zoontje verhuisd naar een ruime geschakelde woning met voor- en achtertuin in een dorp op steenworp…

Je rijbewijs halen anno nu

Oh ik weet het nog goed. Bijna 30 jaar geleden (au wink

Hoi! Ik ben Judith (bouwjaar 1973) en na wat omzwervingen in de wereld (ik heb o.a. in Engeland en Honduras gewoond) en Nederland (o.a. Utrecht en Rotterdam) woon ik nu weer in het Brabantse land. Samen met mijn partner, zoontje (2013) en een bizar-lieve kat. Ik werk in het culturele/educatieve veld en vermaak me ook privé graag in musea en bij voorstellingen. Ik ben dit jaar een kinderboekenblog gestart (leesleeslees.nl), om anderen te helpen kiezen uit het enórme aanbod!

Bij 4Mama blog ik over van alles en nog wat: van tips voor nieuwe mama’s tot stimuleren van taalontwikkeling, van hoe wij omgaan met suiker tot culturele uitstapjes. Wil je meer horen over een bepaald onderwerp, laat maar weten wie weet kan ik er een blog over schrijven!